سواپ (Swap) تفاوت میان نرخ‌های بهره است و معمولاً واژه‌ای است که در بازار ارز بیشتر به کار می‌رود.

Swap بهره شبانه یا سواپ چیست؟

سواپ (Swap) تفاوت میان نرخ‌های بهره است و معمولاً واژه‌ای است که در بازار ارز بیشتر به کار می‌رود. البته کارگزاری‌هایی که امکان معامله CFD هم دارند از نرخ‌های سوآپ استفاده می‌کنند. اگر عمر معاملات شما زیر یک روز باشد و معاملات را قبل از پایان روز ببندید، نیازی به دانستن نرخ سواپ نخواهید داشت. با این حال اگر عمر معاملات شما بیش از یک روز است و معمولاً معاملات را تا چند روز باز نگه می‌دارید، نرخ سواپ برای شما اهمیت خواهد داشت. نرخ سواپ می‌تواند سود و یا زیان جانبی را به معاملات شما تحمیل کند.
ازآنجایی‌که معامله در بازار ارز شامل خریدوفروش هم‌زمان ارز دو کشور است، تفاوت نرخ بهره میان دو کشور نشانگر نرخ سواپ خواهد بود. اگر معامله شما تا فردا باز بماند، بسته به اینکه نرخ سواپ معامله منفی یا مثبت است، سود یا زیان نهایی معامله تغییر خواهد کرد. معمولاً به نرخ سواپ (Swap) هزینه گذار قرارداد شبانه برای معاملات باز هم گفته می‌شود. توضیحات بیشتر را در خصوص آشنایی با سوآپ (Swap) یا نرخ بهره شبانه در این مقاله مطالعه فرمایید.
همچنین می توانید جهت آشنایی با سواپ اینجا کلیک کنید و ویدئوی آموزشی ما را در خصوص سواپ یا بهره شبانه مشاهده نمایید.

نرخ بهره شبانه یا نرخ سواپ چگونه محاسبه می شود؟

در تئوری زمانی که شما ارزی با نرخ بهره بالا را خریداری می‌کنید و ارز با نرخ بهره پایین را می‌فروشید، نرخ سواپ Swap مثبت خواهد بود. در این نوع معامله در واقع شما ارز با نرخ بهره پایین را قرض گرفته‌اید و آن را به دارایی با نرخ بازدهی بالاتر تبدیل کرده‌اید (آربیتراژ نرخ بهره). در مقابل اگر ارز با نرخ بهره پایین را خریداری نمایید و ارز با نرخ بهره بالا را بفروشید، نرخ سواپ منفی خواهد بود. به طور مثال جفت ارز USDJPY را در نظر بگیرید.
نرخ بهره سالانه آمریکا در حال حاضر ۲٫۵۰ درصد است و نرخ بهره ژاپن منفی ۰٫۱۰ درصد. زمانی که شما USDJPY را خریداری می‌کنید، یعنی در حال فروش ین ژاپن و خرید دلار آمریکا هستید. در این صورت نرخ سواپ برابر است با تفاوت ۲٫۵۰ و منفی ۰٫۱۰ که می‌شود مثبت ۲٫۶۰ درصد (در سال). اما اگر در همین جفت ارز معامله فروش بزنید، یعنی دلار آمریکا را فروخته و ین ژاپن خریداری کنید، نرخ سواپ برابر منفی ۰٫۱ منهای ۲٫۵۰ درصد خواهد بود (منفی ۲٫۶۰ درصد). اما در عمل نرخ سواپ می‌تواند با چنین فرمولی تفاوت داشته باشد. در واقع نرخ سوآپ توسط نهادهایی تعیین می‌شود که نقدینگی را فراهم می‌کنند و به همین دلیل نرخ سواپ می‌تواند با نتیجه فرمول بالایی متفاوت باشد.

چرا سواپ یا بهره شبانه چهارشنبه شب، بیشتر است؟

چرا چهارشنبه شب، سواپ بیشتری از من دریافت شد؟ اگر در چهارشنبه شب، پوزیشن یا معامله بازی داشته باشید، نرخ سواپ را باید سه برابر حساب کنید، چون تسویه معاملات اسپات فارکس سه روزه است و تسویه معاملاتی که چهارشنبه شب باز بوده است به روزهای شنبه و یکشنبه می رسد که بازار تعطیل است و پس از تعطیلی تسویه انجام می شود، بنابر این بهره شبانه یا سواپ Swap این دو شب نیز در آن اعمال می‌شود. به همین دلیل در شبهای چهارشنبه نرخ سواپ را سه برابر حساب می‌کنند. در رمزارزها یا کریپتوکارنسی ها ممکن است این محاسبه در جمعه شب انجام شود و در صورت انتقال پوزیشن از روز جمعه به روز دوشنبه، میزان سواپ سه برابر افزایش می یابد.


سوالات مرتبط